همه افرادی که به دنبال کار مناسب هستند در واقع هدف اصلی شان کسب در آمد است. مسئله حقوق و دستمزد، هم برای کسانی که به دنبال کار هستند، هم برای کسانی که در پی یافتن نیروی کار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. محاسبه حقوق و دستمزد، عوامل تعیین کننده، قوانین حاکم بر حقوق و دستمزد، چگونگی محاسبه آن و … از مواردی است که با خواندن این مقاله می­توانید با آن آشنا شوید. حقوق مبلغی است که هر بنگاه اقتصادی موظف است بابت انجام فعالیت های نیروی کار پرداخت کند. در واقع حقوق و دستمزد، سهم نیروی کار در تولید کالا یا ارائه خدمات است. حقوق و دستمزد، مبلغی است که برای انجام کاری مشخص و در زمان مقرر، پرداخت می­شود. دو فاکتور مهم در تعیین میزان حقوق و دستمزد، کیفیت و کمیت کار است.

تفاوت میان حقوق و دستمزد:
حقوق: معمولا در قبال کار انجام شده توسط کارکنان اداری پرداخت می شود. مبالغ حقوق مطابق با قرارداد کاری است که میان کارگر و کارفرما بسته می شود و به صورت ماهانه پرداخت می شود.

دستمزد: هزینه ­ای است که مبنای آن ساعت کاری است و به صورت حق الزحمه و طبق ساعت کاری انجام شده، پرداخت می­شود. دستمزد در واقع نوعی پرداخت است که به کارگران از ماهر تا ساده پرداخت می شود.

چگونگی محاسبه حقوق و دستمزد:
برای محاسبه حقوق و دستمزد عوامل زیادی دخیل هستند از جمله قراداد اولیه ای که میان کارفرما یا مسئول مربوطه با کارگر یا کارمند اداری بسته می شود. حقوق و دستمزد جزو هزینه های شرکت محسوب می شود که در دفتر کل و دفتر روزنامه باید ثبت شود.

برای داشتن یک تقویم آنلاین یا ... های خود کافیست وارد سایت یار شوید.

برای خواندن ادامه این مطلب جذاب کافیست اینجا کلیک کنید.